Bloggnödig

Jag bloggade aldrig om det när det hände, men uppenbarligen har jag inte bearbetat händelsen nog.

För ett tag sedan var jag, Benjamin och min mamma på IKEA. Benjamin skuttade ett par steg framför oss genom slutet av  ljus/växter/vaser-avdelningen, tog av åt vänster runt hörnet och var borta...

Jag och mamma spredde genast ut oss så gott vi kunde och sökte igenom tag-själv-lagret ända bort till kassalinjen från varsitt håll, men inget spår av ungen. Vi sökte tillbaka igen från där vi möttes upp, men fortfarande ingen unge. Medans jag började leta utåt, utanför kassorna så gick mamma och uppmärksammade personalen på vår belägenhet. Han ropade ut en kod i högtalarna och nästan genast dök det upp ytterligare ett par anställda, uppenbarligen med visst ansvar att leda sökandet som påbörjades omedelbart runt om i varuhuset via walkie-talkies och väl utplacerad personal som systematiskt söker igenom sektor efter sektor av det stora varuhuset.

Jag hörde aldrig anropet eller såg hur det hela organiserades, jag rusade under tiden istället rätt oorganiserat längs hela varuhuset, först inne och sedan ut och längs hela utsidan och kom in igen lagom för att se hur personalen ställt upp sig för att täcka hela kassalinjen. Mamma hade redan ringt en gång för att meddela att han nu var officiellt efterlyst och halvägs tillbaka fick jag nästa samtal att han var upphittad på mattavdelningen. Då kom tårarna.
Jag mötte upp mamma och fick höra att de fortfarande var på väg tillbaka med Benjamin, jag gick åt det håll jag förväntade mig att de skulle komma från, mötte dem och nästan slet Benjamin ur famnen på den stackars IKEA-killen. Mamma kom strax bakom och Benjamin tittade storögt på oss båda och frågade varför vi grät, han hade ju ingen aning om att han ens varit borttappad.
Senare har jag gråtit lite de gånger jag berättat om händelsen, men slutet gott allting gott, liksom så jag har inte tänkt så mycket mer på det för övrigt - mer än när vi varit på IKEA igen...


Idag var vi där. Vi satt i restaurangen och hade precis ätit färdigt när jag hörde utropet i högtalaren. Jag hajade till direkt och speciellt när jag hörde att det gällde just i restaurangen. Bara ett tiotal meter ifrån mig såg jag hur de ur personalen som har ansvar för sökandet samlades och strax därpå spriddes ut och genast så kom allt tillbaka.

Med tårarna formligen sprutande ur ögonen packade vi ihop disken på brickan, hämtade Benjamins efterrättssglass och bar undan brickan. Så gick jag rakt fram till mamman och frågade hur det gick, berättade (fortfarande storgråtande och med darrande ben) att jag varit med om precis samma sak för bara ett tag sedan och hur bra Ikea var på att hantera sådant; att de när vi väl engagerat dem hittade honom på mindre än fem minuter...
Jag visste inte om jag gjorde det värre eller bättre för henne, men dels var jag tvungen att försöka göra någonting för henne - om så bara prata så hon inte kunde gå igenom alla de hemska tankar jag själv hunnit tänka och dels kunde jag bara inte förmå mig att gå därifrån innan jag visste att flickan kommit tillrätta. 
 Så jag stod kvar och grät och pratade och rätt var det var fick hon meddelandet att flickan var upphittad. Jag dröjde kvar tills hon hade henne i sin famn och sedan sa jag hejdå, lycka till och tog med Benjamin till toaletten så han fick kissa och jag fick gråta helt ohämmat för en stund. "Tack för att du kom och berättade" sa hon precis innan vi gick därifrån så jag hoppas och tror att det kanske hjälpte henne hålla hoppet uppe en stund extra ändå.
Men jag har nästan inte kunnat sluta gråta efteråt den här gången...

Kommentarer
Postat av: Annica

Vännen! Den känslan är oskrivbar, man tappar totalt kontrollen över sig själv och blir som en virrig höna. Jag har varit med om det på liseberg när jag var där själv med J, E och Ronja, innan Robin var född. Jag står och tar ut pengar och när jag tittar bort ett ögonblick försvinner J. Innan jag hittade honom igen så var det fruktansvärt.

Du gjorde helt klart rätt i att prata med mamman, sånt värmer.

Skönt att ikea har bra koll på sånt.



Stor varm kram från Annica

Postat av: Jessica

Åh vad jag gråter när jag läser! Ni minns väl den hysteriska mamman som skrek Seth över halva IKEA när han plötsligt bestämt sig för att byta kassa samtidigt som jag stod o betalade. Hua! När han sedan bestämde sig för att gå ut från ICA, till mormor i bilen kom allt tillbaka och jag börjar nästan gråta varje gång jag tänker på det! Skönt att IKEA verkar vara så bra på sånt. Kram

2009-08-22 @ 08:18:35
URL: http://jesicas.blogg.se/
Postat av: Karin J

Nu har du fått mig att storgråta. Så hemsktdet måste varit! Som tur är har jag (hitills) aldrig varit med om detta, så jag kan bara föreställa mig...

Nu förstår jag vad sympatigråten på facebook var för. Hade en del gissningar annars.

Kul att du uppdaterat bloggen och att träffa er i går.

Jag glömde så klart att ge dig pengar för McD - hoppas att det är ok att du får dem nästa gång vi ses...

Kram

2009-08-22 @ 18:28:20
URL: http://karinj.blogg.se/
Postat av: Julia

Åh gumman! Det är klart att du reagerar starkt när du ser det hända igen, det finns inget värre scenario än att våra älskade ungar ska komma bort! Än så länge har det inte hänt med Sanna, men förr eller senare... Jag tror att du var ett jättestöd för den mamman och att du gick dit och pratade med henne! Och personalen på Ikea verkade ju väldigt proffsig, bra att de stänger ingångarna direkt.

Stor stor kram gumman!

2009-08-23 @ 13:30:28
URL: http://chocolatefrog.blogg.se/
Postat av: mommo siv

Kan man låta bli att gråta när man känner dig och Benjamin Mina tårar sprutade så jag fick gå och tvätta glasögonen.Du Jenny är så svag OCH stark som älskar så mycket.Starkt att du kunde tänka på mamman, du gav henne den kraft som du hade lärt dig och fått av din egen upplevelse.Älskar er mommosiv

2009-08-25 @ 21:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback