Frisyrkavalkad; Dagens ilandsproblem

Jag ska till frissan imorgon, äntligen, och behövde ha lite (minnes-)bilder av när jag senast hade en frisyr jag trivdes i...
Det var länge sen.
Så nu frossar jag i både bra och mer traumatiska hårdagar en stund och så får vi se om inlägget får ligga kvar eller om jag raderar det när jag är hemma igen..

Så här såg jag ut när jag och S blev tillsammans. Ganska långt, men slitet och tunt. Lite avrundat framtill liksom mellan långder och lugg.


Jag klippte mig relativt snart och resultatet blev detta, som jag också trivdes bra i: Lite kortare men med rätt mycket längd i, mer lugg i både kortare och längre variant och lätt uppklippt framtill. Och väldigt friskt och fräscht.



Håret sparades ut igen och slingades blondare för att få till brudfrisyren.


Lite väl blont och alldeles för slitet, men fortfarande en frisyr som kändes bra; september 2005


Sen vill jag ha en enkel frisyr, bara få bort det slitna. Gärna testa någon ny frisyr men jag måste kunna sätta upp håret och slippa fixa för mycket med det. Gravid som jag var ville jag inte heller joxa med färgning alltför mycket utan bad min frisör att färga håret så nära min ursprungsfärg som möjligt för att slippa promblemet med utväxten... Resultatet blev... rött! Och så uppklippt att det inte fanns en chans i helv-te att sätta upp håret. Men det var å andra sidan fullständigt omöjligt att styla så det blev snyggt så önskemålet om att slippa fixa med håret måste väl kanske anses som uppfyllt? 


Två månader senare (och höggravid och 25 kg tyngre än bå bild ett) var jag inte mycket nöjdare men det mesta av det röda hade i alla fall försvunnit...


Sen har jag sparat ut, klippt mig så sällan jag kunnat. Hos en ny frisör, of course, som försökt hjälpa till att få det som jag ville ha det, eller åtminstone komma några steg på vägen dit... .
Det började bli till en acceptabel frisyr igen; det blev mindre och mindre uppklippt och överhåret började "växa ihop" med underhåret även om (överhåret) det fortfarande var bra mycket kortare än jag ville ha det så började det nå den längden att jag kunde sätta upp håret hjälpligt. Och hade några bra hårdagar för första gången på närmare två år...


Så var min nya ordinarie frisör upptagen och hennes kollega tog sig an mig. Och fattade inte alls vad jag sa, utan klippte upp hårhelv-tet ännu mer igen!! Inte så illa som det var från början av katastrofklippningarna men tillräckligt illa.
Och detta är ett av de senaste fotona. Det syns nog inte så tydligt men håret hänger liksom i två lager. Det längre underhåret hänger för sig på en längd och överhåret för sig på en annan och ser inte ens ut att höra till samma frisyr...


Så frågan är hur jag går vidare härifrån. Topparna är rejält slitna på underhåret men inte så mycket på överhåret. Helst skulle jag vilja ha tillbaka frisyr ett eller frisyr två . Maken skulle föredra det långre om han fick bestämma. Tyvärr får han inte det, men viss hänsyn kan jag tänka mig att ta till hans önskemål. Mycket för att jag själv vill ha det längre också. ;)
Nu var i alla fall återigen "min" frisör upptagen. Det blir ju lätt så när man drar ut för långe på tiden mellan klippningarna och sedan måste klippa sig akut... Men jag måste alltså få kanske ytterligare en ny frisyr att förstå att mitt hår ska inte vara uppklippt. Helst utan att skrika "Ge f-n i att klippa upp mitt hår!"

Nu är det ju ett par år och ganska många kilon mellan de olika bilderna, så även om man skulle kopiera en av de gamla frisyrerna rakt av skulle resultatet förmodligen inte bli detsamma längre...

Ena alternativet är att helt enkelt klippa av håret längs med överhåret, få jämnlångt men kortare, strax över axelhöjd, eventuellt klippa upp lite bara framtill igen... Alltså en ny frisyr med en gång, ganska mycket kortare men gärna inspirerad av frisyr två.

Andra alternativet är att behålla mer av den gamla uppklippningen genom att behålla mer av längden. Bara klippa det allra slitnaste och satsa på att börja från scratch med en ny frisyr först om några ytterligare klippningar, när även överhåret blivit tillräckligt långt..?

Några förslag?

Kommentarer
Postat av: Julia

Uppklippningar borde förbjudas!!! Precis samma problem har jag med den som klippt mig de senaste gångerna (och därför har jag inte klippt mig sen september - förra året...
Jag tycker att du ska klippa jäms med överhåret och _inte_ klippa upp det framtill. Jag tänker lite Gwyneth Paltrow... Till exempel i Sliding Doors eller A perfect murder. Jag _vet_ att du inte vill ha det kort, men du skulle vara jättefin i det... Och skulle du avsky det så kan du ju alltid göra hårförlängningarna du pratade om.
Jag har önskat mig klippning på en vettig salong i julklapp, helst Graham&Ada, hoppas jag får det! :D
Lycka till imorgon med vad det än blir för frisyr!
Kram!

Postat av: Karin

Du är snygg i allt!
Kram

2007-12-19 @ 21:22:35
URL: http://karinj.blogg.se
Postat av: Jessica

Väntar spänt på resultatet....

2007-12-20 @ 19:50:45
Postat av: Julia

Men hallååååååååå?!?!?! Nu är det inte onsdag längre, och följdaktligen är du nu klippt. Lägg ut bilder människa! Före har vi, nu vill vi se efter!!!

2007-12-21 @ 01:07:22
URL: http://chocolatefrog.blogg.se
Postat av: Annica

Hej
Hoppas du blev nöjd med din klippning. Vill passa på att önska Er en RIKTIGT GOD JUL..:)

Varm kram Annica

2007-12-21 @ 18:11:36
URL: http://anki72.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback